top of page
Search
  • Writer's pictureglen biratenu

חוגגים סט. פטריקס - 01

קצת על ויסקי אירי ומזקקה חדשה שמפציעה בארץ


לקראת יומו של פטריק הקדוש (ולא לא ההוא מבוב ספוג אלא הזה מהנחשים שהבריח מאירלנד) זו הזדמנות לספר בצורה רחבה על ויסקי מהאי הירקרק. לפני כ-100 שנה הייתה תעשייה ענפה מאוד של ויסקי באי, מלחמות האזרחים, רעב, מלחמות העולם והגירה הרסו את הכלכלה ואת מצב האי. כל מזקקות הוויסקי הרבות (מעל 100) או נסגרו או התאחדו לאט לאט למזקקה אחת, מזקקת מידלטאון. עד שנות ה-2000 היו 3 מזקקות ויסקי באירלנד, בושמילס הקטנה בצפון, מזקקה עצמאית במרכז בשם קוליז ומידלטון/ג'יימסון הגדולה.

ב-2013 נפתחה מזקקת גלנדאלו (ויסקי מדהים) והייתה הסנונית הראשונה של תעשיית הוויסקי הפורחת של אירלנד. כיום יש כ-40 מזקקות ויסקי איריות פעילות, ועוד כ-20 בתכנון. בנוסף יש עוד כמה מותגי ויסקי עצמאיים ללא מזקקה. על כך תהיה רשומה בהמשך. מזקקת Shed היא חלק מהגל החדש. נפתחה ב-2014 והחלה למכור ג'ין גאנפאודר וגם וודקה שנקראת Sausage Tree. לכל מוצר שהמזקקה מוציאה, יש דוד זיקוק יעודי ששמור רק לזה ומבטיח תוצאה מיטבית. מוצרי המזקקה מאוד איכותיים ולרוב ביקורות ממש טובות עם קהל שתייני ונאמן מאחוריהן.

לפני כשנה-שנתיים הגיע לארץ מוצר הוויסקי הראשון של המזקקה, ויסקי בסגנון "סינגל פוט סטיל". ויסקי פוט סטיל הוא סגנון אופייני לאירלנד בלבד. חלק מהמאש מכיל גם שיעורה לא מולתתת ובמקרה של הוויסקי הזה, כמו גם במזקקות אחרות, שיבולת שועל. השימוש בדגנים לא מולתתים ודגנים נוספים נותנים תחושה עמוקה יותר,

קרמי, חמאתי, מתובל ועשיר יותר בטעמים. הסיבה לשימוש בדגנים לא מולתתים החל ב-1785 שאז הושת מס רק על לתת, אז המזקקים בחרו להשתמש בדגנים לא מולתתים. התוצאה הטובה שימרה את הסגנון הייחודי הזה.



הוויסקי המדובר בחוזק של 43% אלכוהול ומיושן גם בחביות ברבן וגם בשרי אולורוסו. טעמי החמאה, העדינות והנעימות של הוויסקי הופכים אותו למאוד מסוכן לשתייה, וקל מאוד לשתות יותר ממה שתוכנן. הוויסקי הזה קיים אצלנו און אנד אוף על המדפים כבר זמן מה. מחירו 55 ש"ח


השבוע הגיע אלינו עוד ויסקי מהמזקקה, ואפילו עוד לא קיים באתר המזקקה. הסינגל מאלט הראשון של המזקקה: Drumshanbo Galánta Release זוהי המהדורה השנייה של המזקקה של סינגל מאלט, ומאוד מוגבלת. 6756 בקבוקים של סינגל מאלט אירי משובח ללא הצהרת גיל. הוויסקי מיושן בחביות ברבן ומבוקבק ב-46% אחוז. טעמי קרמל, אגוזים ומתיקות ארוכה. מחירו 68 ש"ח.


Sláinte

18 views0 comments
bottom of page