top of page
Search
  • Writer's pictureglen biratenu

מזקקת The Balvenie

מזקקת The Balvenie המהוללת, לכבוד שני בקבוקים מדהימים שנחתו אצלנו על המדף, ועליהם נספר בהמשך. באלוויני אחת המזקקות שהשפיעה הכי הרבה על תעשיית הוויסקי הסקוטית, אפשר לאהוב את הוויסקי או לא (חוש טעם זה דבר סובייקטיבי) אבל היא עד היום מובילה את השוק. לדוגמה היא בניצוחו של המאלט מאסטר המיתולוגי שלה David Stewart שאולי לא המציא אבל הפך את הפרקטיקה של יישון כפול בחביות למשהו שהוא נפוץ בכל התעשייה ואף זכה על כך באות מהמלכה.

כמה מילים על ההיסטוריה של המזקקה:

מזקקה שהוקמה בשנת 1892, 5 שנים בלבד אחרי שהמייסד שלה, William Grant פתח את המזקקה הראשונה שלו, Glenfiddich בעמק הצבאים (פירוש השם גלנפידיך) מתחת לטירת באלוויני העתיקה. אח"כ קנה את שטח הטירה ובנה את המזקקה השנייה שנקראת על שמה. באלוויני מהיום הראשון תוכנן להיות ויסקי יותר "בוטיקי" איכותי ויוקרתי. אבל בהתחלה הוא יועד להיות מזקקה יותר ניסיונית שהוויסקי שלה הולך לערבוב בתוך הבלנדים של משפחת גרנט. רק ב-1971 יצא לשוק הביקבוק הרשמי הראשון של המזקקה. הוא יצא בבקבוק משולש (כמו שאר בקבוקי התאגיד) ובגיל של 8 שנים בלבד, 3 שנים אח"כ דייוויד סטיוארט הפך למאסטר בלנדר של המזקקה, והוביל את הוויסקי לגדולה. ב-2010 יצא הביטוי של יישון משותף בחביות גדולות. Tun הוא מהווה מידה של חבית שמכילה כ-4 חביות סטנדרטיות, כתוצאה מזה כ-1000 ליטר של נוזל. מה שדייויד סטיוארט עשה הוא לבחור חביות חביבות עליו ולהכניס לתקופת חיתון ארוכה בחבית Tun. לפי החוק הסקוטי היישון בחביות שמעל 700 ליטר, לא נספר, אז היישון הנוסף לא מתווסף לגיל הוויסקי על פי חוק, אחת הסיבות שהוויסקי מהסדרה הזאת מגיע ללא ציון גיל. הוויסקי שהגיע אלינו הוא חיתון של 21 חביות שונות משלושה סוגים שונים. אי התחייבות לגיל פותרת את דייוויד סטיוארט מהצמדות למספרים אלא מאפשר לו להתמקד בחביות הטובות ביותר. אישית, אחד הויסקים הטובים ביותר שיצא לי לטעום. מחיר מנה רגיל 230 ש"ח.

הבקבוק השני שהגיע, הוא מסדרת ה Single barrel. כל חבית היא קצת שונה, המאלט מאסטר בוחר את החביות הכי טובות לדעתו ומבקבק אותן בנפרד. במקרה הזה זאת חבית אקס ברבן, שנותנת ביטוי אידיאלי לתזקיק עצמו, 47.8% אלכוהול. 291 ש"ח למנה.

מזקקת באלוויני שונה משאר המזקקות כי חלק ניכר מהעבודה "העתיקה" וה "מסורתית" הם מנסים לשמר ולעשות בעצמם. חלק לא מבוטל מהדגנים הם מגדלים וקונים ממגדלי האזור, ואז מעבדים אותם ללתת, תחזוקה, בנייה ושיפוץ דודוי הזיקוק וכן גם טיפול בחביות, ה-Cooperage.



14 views0 comments
bottom of page