top of page
Search
  • Writer's pictureglen biratenu

מזקקת אוקטומור

אתמול כהרגלנו מזגנו הרבה ויסקי, ופתאום אחד הלקוחות הזמין את המנה האחרונה של אחד הבקבוקים היותר יקרים והמיוחדים שיש על הבר. למרות שזה בקבוק של כ-700 ש"ח, תמיד יש עוד אחד שמחכה בתור. זהו בקבוק, וסיפור ששווה לספר אותו.

מזקקת אוקטומור, זאת מזקקה ותיקה שפעלה על האי איילה, בצד המערבי של האי, בין השנים (1816–1852) ועד היום יש שרידים של המזקקה הוותיקה הזאת. כיום ויסקי שמבוקבק כאוקטומור מגיע ממזקקת ברוכלאדי (Bruichladdich, עליה יהיה פוסט בפני עצמו באחד השבועות) והוא הסדרה הניסיונית הסופר מעושנת של המזקקה, כמה מעושן אתם שואלים, זהו הוויסקי הכי מעושן בעולם. המזקקה הוותיקה נקראת על שם המקום שהיא ישבה בו, וגם שם הנחל שעובר שממנו שאבו את המים לוויסקי. המהדורה המודרנית משתמשת באותו מקור המים ולכן השם. טעמי העשן בוויסקי מגיעים משלב הטיפול בשיעורה והפיכתה ללתת. כאשר מייבשים אותה, משתמשים בכבול (אדמת ביצה מיובשת) וכל החומר האורגני שטבע בביצה, נרקב והופך לחומר בעירה (שלבים ראשונים של פחם, נפט, גז) רק בגלל שהוא לא נקי הוא מוציא המון עשן.

הביקבוקים תחת השם אוקטומור הם הרבה פעמים ניסיוניים, עושים ניסויים בזני לתת שונים, יישון בחביות שונות ועוד. רוב הוויסקי תחת המותג הזה יהיה צעיר משתי סיבות עיקריות, הראשנה היא שברוכלאדי היא מזקקה צעירה יחסית שהוקמה רק ב-2001, השנייה היא שוויסקי שרוצה לשים את העישון כדבר העיקרי יהיה צעיר כי ככל שהוויסקי מיושן יותר, תחושת העישון יורדת. הלתת שמשתמשים בו לייצור הוויסקי הזה הוא מעושן ברמה שלא קיימת בשוק, זאת אומרת שאת הלתת הזה מייצרים במיוחד בשבילם או שהם מעשנים אותו עוד יותר, מה שלא יהיה, הכמויות הקטנות, המוצרים המיוחדים, השוק המצומצם של הדבר המטורף הזה, גורם לכך שהוויסקי המבוקבק כאוקטומור יהיה מאוד, אבל מאוד יקר. רמת העישון מצויינת על ידי מדד PPM, שפירושו phenol parts per million, ולייתר דיוק היה אמור להיות כתוב PPPM, אבל ... זה מה שיש. רמת הפנולים המצביעים על רמת העישון, זה רמת הפנולים בלתת, תהליך הזיקוק והיישון משפיעים על זה גם כן, וחוץ מאשר במזקקה אחת זה לא נמדד באמת.

הבקבוקים של המזקקה מעוצבים בהשראת דודי הזיקוק המיוחדים, גבוהים וצרים.



מומלץ להיכנס לאתר הרשמי של המזקקה כדי לראות את כל המגוון המטורף של המותג הזה, את כל הניסויים. לצערינו הרב בייבוא סדיר מביאים אך ורק את הגרסה ה"בסיסית" של הוויסקי, ולא משנה כמה שיחות עשיתי ליבואן והוא פנה לחברה, השוק בארץ קטן מידי מבחינתם בשביל לשלוח גם מהדורות מיוחדות עוד יותר.

המהדורה שיש כרגע בארץ היא 09.1, זהו וויסקי בן 5 שנים, מיושן בחביות ברבן בלבד, מכיל אך ורק שיעורה סקוטית מבציר 2011 שזוקק ב-2012. מעושן לרמה של 156PPM (נמוך יחסית לביקבוקים האחרים של המותג), הוויסקי תמיד מבוקבק בחוזק חבית של 59.1% והמזקקה מפרטת גם איזה סוג של חביות משמשות ליישון הוויסקי (im Beam (51%), Jack Daniels (26%), Clermont (15%), Old Grand-Dad (8%)).

שאר מהדורות שקיימות למכירה בבר:

06.2 - שיעורה סקוטית, 167PPM, מיושן בחביות קונייאק, 58.2% אלכוהול.

06.3 - המהדורה הראשונה מלתת מקומי מהאי איילה בלבד, ברמת עישון פסיכית של 258PPM, בן 5 שנים ומגיע בחוזק של 64% אלכוהול.

07.2 - שילוב של חביות אמריקאיות וחביות של יין סירה מעמק הרון. 58.5% אלכוהול, 228PPM בן 5 שנים. השיעורה סקוטית בלבד כמובן.

10 שנים - חוזק של 57.3%, שילוב של חביות ברבן וגראנש בלאן.


10 views0 comments
bottom of page